موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

+1 امتیاز
5.9k بازدید
در تهدید, مزاحمت, توهین (فحاشی) توسط

با سلام وقت بخیر من حدود 3 سال است که در عقدم وهمسرم به من نفقه پرداخت نمی کند ومیگوید من از تو نقطه ضعف دارم چون 1.5 سال پیش او به منزل ما امد ومرا به باد کتک گرفت وفحاشی در حد قذف نمود ورفت من نیز تمام فحاشی او را بر روی کاغذ در دفتر خود نوشتم برای ارامش خودم واو این برگه را از دفتر من پیداکرده وجدا کرده وشده نقطه ضعف من
از طرفی حدود 15 ماه پیش او تلفن میزد وفحاشی در حد قذف به من ومادرم روا میداشت ومن تلفن میزدم جواب مرا نمیداد من در جواب او فحاشی اورا در حد قذف به خود او ومادر ش پیامکی نسبت دادم ولی  پیامک ها از گوشی او پاک شده
تو رو خدا جواب بدهید من چه راهکاری در دادگاه دارم چون او نه عروسی می کند نه نفقه می دهد نه میگذارد من سر کار بروم ومیگه من جمعیت هستیم علیه تو نقطه ضعف داریم اگر من در دادگاه کاغذ وپیامک را انکار کنم با وجودی که 1 سال گذشته واو پیامک را ندارد واز خط912 ارسال شده ایا باز او میتواند با استفاده از شهود خواهر برادر ودامادشان که پشتش هستند پرینت پیامک را بگیرد ومرا محکوم کند؟ایا مادر بزرگ من میتواند کتک ها وفحاشی اورا که به علت این که من نروم سر کار به من روا داشته حدود1.5 سال پیش میتواند شهادتی بدهد؟ایا حد قذف شامل گذشت زمان می شود؟مرسی تورو خدا جواب بدهید

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما.

درخصوص قذف باید توجه داشته باشید که قذف در قانون مجازات اسلامی تعریف مشخصی دارد و برای تحققش شرایط خاصی لازم است از جمله این که؛ روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه باشد و قصد انتساب داشته باشد/ به علاوه هرگاه قرینه ای در بین باشد که مشخص گردد منظور قذف نبوده است، حد ثابت نمی شود/...

هریک از شرایط محرز نشود حد قذف ساقط خواهد شد وبعضا ممکن است مجازات نداشته باشد یا تبدیل به مجازات تعزیری یا مشمول مجازات توهین گردد. و بسته به نکات موجود در پرونده و الفاظ به کار رفته توسط شما و ایشان نوع دفاع تفاوت خواهد کرد.

اما در خصوص اثبات این مسئله از آن جا که قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود، لذا این امکان وجود دارد که شما نیز به این جرم محکوم شوید. البته از حیث دست نوشته سوالتون واضح نبود(شما در سوال نوشته اید: برای ارامش خودتان تمام فحاشی او را بر روی کاغذ در دفتر خود نوشتید و او این برگه را از دفترتان پیداکرده وجدا کرده واین مسئله نقطه ضعف شما شده) این مسئله چیزی علیه شما محسوب نمی شود! درهرحال باید متن دست نوشته دیده شود و باید توجه به این که این مطلب در دفتر خاطرات شخصی شما نوشته شده ممکن است بتوان از حیث انتساب به آن ایراد وارد کرد(متن دست نوشته نیز حایز اهمیت است)./ درخصوص پیامک هم که می فرمایید از گوشی همسرتون پاک شده، باید گفت فعلا متن پیامکی که تا مدت شش ماه داده می شود قابل دسترسی است (که فرمودید این مدت نیز منقضی شده)

اما این مسئله به طرق مختلف از جمله دوبار اقرار یا شهادت شهود(طبق نصاب قانونی) و... هم اثبات قذف توسط ایشان نسبت به شما، و هم ارتکاب آن توسط شما نسبت به شما،

طبق قانون در مواردي كه قاضي به شهادت شاهد به عنوان دليل شرعي استناد مي نمايد شاهد باید شرايطی داشته باشد، این شرایط عبارتند از: (بلوغ، عقل، ایمان، طهارت مولد، عدالت، عدم وجود انتفاع شخصي براي شاهد يا رفع ضرر از وي، عدم وجود دشمني دنيوي بين شاهد و طرفين دعوا،  عدم اشتغال به تكدي و ولگردي ). در این خصوص و این که آیا شهود شرایط شهادت را دارند یا نه، و نیز سابقه فسق و اشتهار به فساد و ... قاضی است که تصمیم می گیرد و در هرحال باید توجه داشت حتی در صورتي هم كه شاهد واجد شرايط شهادت نباشد باز هم بدون ياد كردن سوگند اظهاراتش براي اطلاع بيشتر شنیده مي شود( که می تواند با قرائن و امارات دیگر موجب علم قاضی شود (.همان طور که گفته شد این نکات هم درخصوص شهود شما، هم درخصوص شهود ایشان صدق می کند.

نکات نختلفی در این زمین وجود دارد؛حتی ممکن است وضعیت شما مطابق بند ث ماده 261 شود که هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد، حد قذف ساقط و محکوم به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش شود و بنابراین مشمول مرور زمان شده باشد.

 

درخصوص نفقه نیز طبق قانون، در عقد دایم نفقه زن بر عهده شوهر است و می توانید برای این مسئله اقدام کنید. البته در این خصوص نیز باید جزییات بیشتری دانسته شود.

نهایتا ترجیحا بدون اقامه دعوا مسئله را حل و فصل کنید ولی اگر کار به دادگاه کشیده شد حتما با کمک یک وکیل یا مشاور حقوقی اقدام نمایید، تا از بی اطلاعی شما سوء استفاده نشود.

موفق باشید.

 

نکات تکمیلی؛

  • قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر
  • قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد.

·        قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود.

·        هرگاه قرینه ای در بین باشد که مشخص گردد منظور قذف نبوده است، حد ثابت نمی شود.

·        حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است.

·        حد قذف حق الناس است و تعقیب و اجرای مجازات منوط به مطالبه مقذوف است. در صورت گذشت مقذوف در هر مرحله، حسب مورد تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موقوف می شود.

·        کسی که چند نفر را به طور جداگانه قذف کند خواه همه آنها با هم، خواه جداگانه شکایت کنند، در برابر قذف هر یک، حد مستقلی بر او جاری می شود.

·        در موارد زیر حد قذف در هر مرحله از مراحل تعقیب، رسیدگی و اجراء ساقط می شود:

الف- هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید.

ب- هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود.

پ- هرگاه مقذوف و در صورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند.

ت- هرگاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند.

ث- هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.

تبصره- مجازات مرتکبان در بند (ث)، سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.

 

توسط
بادرود وسپاس فراوان از راهنمایی شما
منظورم از جدا کردن برگه این بوده که  در دفتر معمولی برای خودم نوشته بودم ولی او این برگه را از دفترم جدا کرده ومشخص است که از دفتر کنده شده با این که فحش را برای خودم نوشتم باز جرم است یعنی با پست که در خونشون نفرستادم تو خونه خودمون بوده
باز هم جرم به حساب می اید؟( اسم اورا متاسفانه در برگه نوشتم)
ممنون می شم جواب بدهید ممنون
توسط
بله، همان طور که عرض کردم از آن جا که قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود، لذا این امکان وجود دارد که شما نیز به این جرم محکوم شوید. البته باید متن دست نوشته دیده شود و از جهات مختلفی می توان دفاع کرد از جمله آن که با توجه به این که این مطلب در دفتر خاطرات شخصی شما نوشته شده ممکن است بتوان ایراداتی به آن ایراد وارد کرد. یا حتی آن را از جهاتی مشمول مرور زمان قرار داد. برای راهنمایی بیشتر نیاز به اطلاعات حقوقی دقیق مربوطه است.

سوالات مشابه

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...