موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

0 امتیاز
903 بازدید
در تخلفات فروشگاه های اینترنتی توسط

با سلام
خسته نباشید
تیر ماه این سال من از یک فروشگاه اینترنتی لباسشویی  ۹ کیلو دوو مدل ۹۳۱۴ خریداری کردم به مبلغ ۳/۱۰۰/۰۰۰ تومان
قبل پرداخت تماس گرفتم و موجودی و مطابقت عکس با خود محصول رو‌پرسیدم و تایید کردن که همون مدل هست
بعد مدتی لباسشویی اومد و دیدم مدلی که من میخواستم و توی عکس بود نبود ، با فروشگاه تماس گرفتم و پس از بررسی گفتن درسته حرف من و گفتن عکس مربوط به ۸ کیلو مدل ۸۸۱۴ هست ، عودت دادم پول پست رو هم واریز کردن گفتم ۸۸۱۴ بفرستین ، بعد یکی دوماه فرستادن قبل ارسال هم تاکید کردم مدل درش مثل قبلی نباشه که گفتن مطمعن باش این درسته ،دستم رسید باز هم مدلش با قبلی یکی بود فقط ۸ کیلو بود ، بازم گفتم بررسی کردن گفتن مدل ۸ کیلو ۸۷۱۴ هست ،  و شرکت توی کاتالوگ اشتباهی عکس گذاشته و ما هم از اون برداشتیم،گفتم همون رو بفرستین ، عودت دادم.
گفتن ۸۷۱۴ دیگه موجود نیست شرکت ها فروش رو بسته ان،
گفتم مدل ۸۶۱۴ بفرستین ، بعدا گفتن اونم نیس. چند مدل دیگه هم گفتم اونا هم نیست
درحالی که فروشگاه های دیگه میفروشن اینطور نیست که بگیم توی بازار پیدا نمیشه
حرفشون هم اینه چون گرون شده طرفی که ما میخریم ارزون تر میده و اونم نداره نمیتونیم تهیه کنیم و بفرستیم
مدلی که من مدنظرم بوده الان قیمتش حول حوش ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان شده و گرون
۴ ماه از خریدم میگذره ولی هنوز میگن سپردیم به چند نفر و...
به عودت پول ۳/۱۰۰/۰۰۰ راضی هستن ولی من این وسط ضرر میکنم
من یا کالا رو میخوام یا قیمت به روزش رو
راه حلی هست واسه این موضوع؟ کیفری و حقوقی و...
تشکر

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

سلام

این مسئله دارای نکات متعددی است و برای ارائه پاسخ دقیق تر باید قوانین سایت و مشروح مکاتبات فیمابین مورد بررسی قرار بگیرد. با عنایت به اختلاف نظری که بین کارشناسان موسسه در باب اینگونه مسائل وجود دارد، از دو منظر می توان به سوال پاسخ داد:

  • نظر اول: علاوه بر امکان پیگیری اینگونه تخلفات از طریق نهادهای صنفی و نیز امکان طرح دعوای کیفری به استناد مواد 39 و 40 قانون تجارت الکترونیکی، شما می توانید عدم ایفای تعهد از سوی فروشگاه اینترنتی را با طرح دادخواست حقوقی با عنوان "الزام به انجام تعهد" (و نیز مطالبه کلیه خسارات وارده و هزینه های دادرسی) از طریق محاکم عمومی حقوقی نیز پیگیری نمایید.
  • نظر دوم: به استناد ماده 39 قانون تجارت الکترونیکی، فروشگاه فقط مکلف به عودت فوری وجه است و از حیث حقوقی نمی توان فروشگاه را ملزم به ایفای تعهد نمود. لیکن از حیث قواعد عمومی مسئولیت مدنی، امکان طرح دعوای حقوقی و مطالبه خسارات وجود دارد.

ماده 39 قانون تجارت الکترونیکی؛ در صورتي كه تامين كننده در حين معامله به دليل عدم موجودي كالا و يا عدم امكان اجراي خدمات، نتواند تعهدات خود را انجام دهد، بايد مبلغ دريافتي را فوراً به مخاطب برگرداند، مگر در بيع كلي و تعهداتي كه براي هميشه وفاي به تعهد غير ممكن نباشد و مخاطب آماده صبر كردن تا امكان تحويل كالا و يا ايفاي تعهد باشد. در صورتي كه معلوم شود تامين كننده از ابتدا عدم امكان ايفاي تعهد خود را مي دانسته. علاوه بر لزوم استرداد مبلغ دريافتي، به حداكثر مجازات مقرر در اين قانون نيز محكوم خواهد شد.

ماده 40 قانون تجارت الکترونیکی؛ تامين كننده مي تواند كالا يا خدمات مشابه آنچه را كه به مصرف كننده وعده كرده تحويل يا ارائه نمايد مشروط بر آن كه قبل از معامله يا در حين انجام معامله آن را اعلام كرده باشد.

ماده 41 قانون تجارت الکترونیکی؛ در صورتي كه تامين كننده، كالا يا خدمات ديگري غير از موضوع معامله يا تعهد را براي مخاطب ارسال نمايد، كالا و يا خدمات ارجاع داده مي شود و هزينه ارجاع به عهده تامين كننده است. كالا يا خدمات ارسالي مذكور چنانچه به عنوان يك معامله يا تعهد ديگر از سوي تامين كننده مورد ايجاب قرار گيرد، مخاطب مي تواند آن را قبول كند.

ماده 70 قانون تجارت الکترونیکی؛ تامين كننده متخلف از مواد (39)، (50)، (51)، (52)، (53)، (54)، (55) اين قانون به مجازات از بيست ميليون ريال تا يكصد ميليون ريال محكوم خواهد شد.

سوالات مشابه

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...