سلام
خیر, برای پیگیری عودت وجه و جبران خسارت باید از طریق مرجع قضائی اقدام نمایید.
بطور کلی تخلفات فروشگاه های اینترنتی و نقض تعهد از سوی آنها, از منظر حقوقی و بعضا کیفری قابل پیگیری است.
برخی از تخلفات فروشگاه های اینترنتی (از جمله نقض حقوق مصرف کننده) جنبه مجرمانه پیدا می کنند اما برای اظهار نظر در خصوص کیفری بودن با نبودن مورد شما, باید قوانین سایت مزبور و فرایند خرید شما مورد بررسی قرار بگیرد.
برای طرح دعوای حقوقی نیز باید به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید.
البته از طریق اتحادیه کسب وکارهای مجازی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده نیز امکان طرح دعوا وجود دارد.
- ماده 39 قانون تجارت الکترونیکی؛ در صورتي كه تامين كننده در حين معامله به دليل عدم موجودي كالا و يا عدم امكان اجراي خدمات، نتواند تعهدات خود را انجام دهد، بايد مبلغ دريافتي را فوراً به مخاطب برگرداند، مگر در بيع كلي و تعهداتي كه براي هميشه وفاي به تعهد غير ممكن نباشد و مخاطب آماده صبر كردن تا امكان تحويل كالا و يا ايفاي تعهد باشد. در صورتي كه معلوم شود تامين كننده از ابتدا عدم امكان ايفاي تعهد خود را مي دانسته. علاوه بر لزوم استرداد مبلغ دريافتي، به حداكثر مجازات مقرر در اين قانون نيز محكوم خواهد شد.
- ماده 40 قانون تجارت الکترونیکی؛ تامين كننده مي تواند كالا يا خدمات مشابه آنچه را كه به مصرف كننده وعده كرده تحويل يا ارائه نمايد مشروط بر آن كه قبل از معامله يا در حين انجام معامله آن را اعلام كرده باشد.
- ماده 70 قانون تجارت الکترونیکی؛ تامين كننده متخلف از مواد (39)، (50)، (51)، (52)، (53)، (54)، (55) اين قانون به مجازات از بيست ميليون ريال تا يكصد ميليون ريال محكوم خواهد شد.
- شکایت کیفری از فروشگاه اینترنتی (به اتهام کلاهبرداری و نقض حقوق مصرف کننده)
- طرح دعوای حقوقی بر علیه فروشگاه اینترنتی (الزام به انجام تعهد)