موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

0 امتیاز
1.3k بازدید
در برنامه نویسی و حقوق نرم افزار توسط

سلام، در برج یک سال ۹۵ با ایده ای که در سر داشتم برای اجرایی کردنش پیش مجموعه ای رفتم که یجورایی کانون تبلیغاتی محسوب میشد ولی برنامه نویس حرفه ای ای داشتند که اطمینان مرا جلب نمودند برای احرای پروژه.. خلاصه که قراردادی با مبلغ ۱۷ میلیون تومان برای فقط ساخت اپلیکیشن اندرویدی که من سفارش داده بودم از من گرفتند، که در یکی از بند های آن ذکر شده : (( کلیه حقوق مادی و معنوی نرم افزار محفوظ و مخصوص مجری میباشد و هرگونه کپی برداری و تقلید و استفاده غیر قانونی به خر نحو از آن غیر قانونی بوده و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد))!!!! و من در تعجبم که چرا کور بودم و در آن لحظه این کلمه را ندیدم!!! و قرار بوده این نرم افزار برج ۴ تحویل من گردد، اما الان که به مهر ماه رسیده ایم هم حتی این نرم افزار نصفه و نیمه و عملا بدون کارایی به من داده شده و به محض ورود با کد خطا مواجه هستم و اقدامی برای رفع این مشکل نمیکنند و مرا سر می دوانند که وقت نداریم.. و حالا هر اتفاقی که می افتد و مثلا سورس کد ها را میخواهیم تا خودمان این مشکلات را رفع کنیم (هیچ دسترسی به ما نداده!! حتی هاست یا آی پی سرور که بتونیم مشکلات ای نماد رو رفع کنیم و ...و عملا فقط یه دامنه دات آی آر ۸۰۰۰ تومنی به نام منه!!! همین!!) و به راحتی همان برنامه نویس میگوید در قرارداد آمده که کلیه حقوق مادی و معنوی این برنامه مال ماست!!! سوال من اینجاست!!! مگر من سفارش دهنده نیستم!!! مگر من ۱۷ میلیون تومن پولی که بعد ۳ سال کار کردن با زحمت به دست آوردم ندادم که این برنامه را برای من بسازند!!! پس چطور ممکنه که هم حقوق مادی و هم معنوی این برنامه مال مجری باشه!!!!؟؟؟؟ چطور میتونم سورس کدها رو ازش بگیرم!! قانونی برای تعیین ارزش سورس کد وجود نداره!؟ این بابا میگه سورس ها مال منه( تو قرارداد هیچی راجبش نیومده بجز مورد بالا که گفتم) و بخوام بفروشمش ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومن میخوام!!!!!!!! یا قانونی نیست که قیمت ساخت نرم افزار آی او اس همین برنامه رو تعیین کنه !؟ ( میگه برای آی او اس ۳۵ میلیون پول میخوام!!!) و منم میترسم که اگر بر علیهش اقدانی کنم پروژه رو بخوابونه کلا یا هی باگ به وجود بیاره در برنامه و ما رو با مشکل مواجه کنه!!!

خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید.. (چطور میتونم قرارداد کامل رو ضمیمه کنم خدمتتون)!؟

توسط
ویرایش شده توسط
سلام و عرض ادب خدمت دوست گرامی  و با کسب اجازه از موسسه محترم.

ماده -10نرمافزار ممکن است به سفارش شخص حقيقی يا حقوقی پديد آمده باشد. حقوق مادی نرمافزارهايی که مطابق ماده ( )6قانون پديد میآيند به مدت مقرر در ماده ( )1قانون ( 30سال) متعلق به سفارشدهنده است، مگر اينکه برای مدت کمتر يا ترتيب محدودتری توافق شده باشد ولی حقوق معنوی نرمافزارها متعلق به پديدآورنده است
 

 به صورت پیش فرض و طبق ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون حمایت، می بایست حقوق مادی  و کد منبع نیز  متعلق به شما (سفارش دهنده) باشد.  فکر می کنم ملاک، توافق شما در قرارداد باشد که توافق کرده اید همه حقوق را به مجری بسپارید.

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

با سلام و احترام،

موضوع این سوال مفصلا در جلسه حضوری  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

با توجه وجود نکات متعدد، تنها به یادآوری این نکته بسنده می گردد که حقوق معنوی نرم افزار شامل حق انتساب اثر بوده و قابل انتقال به غیر نمی باشد، در حالیکه حقوق مادی نرم افزار تابع توافقات قراردادی بوده و قابلیت انتقال دارد.


ضمن سپاس و تشکر از کاربر  محترم bahari ،

موسسه از تضارب افکار و اظهار نظر همکاران و علاقمندان این حوزه، استقبال می نماید

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 241 بازدید
مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...