موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

+20 امتیاز
666 بازدید
در برنامه نویسی و حقوق نرم افزار توسط

اگر فردی از برج میلاد تصاویری تهیه کند و یا روی تصاویر موجود پردازش انجام دهد، آیا می‌تواند آنها را برای مثال به عنوان والپیپر یا تصویر زمینه در قالب یک برنامه موبایل به فروش رساند؟ آیا برج میلاد می‌تواند ادعایی بر عدم انتشار چنین برنامه‌هایی داشته باشد؟

2 پاسخ

+7 امتیاز
توسط

با سلام.

به عنوان اصل کلی باید توجه داشت که کلیه حقوق مادی متعلق به پدیدآورنده است و اوست که می‌تواند استفاده از این حقوق را در کلیه موارد به دیگری واگذار نماید. لذا به عنوان قاعده؛ استفاده شخص دیگر نیاز به رضایت پدیدآورنده دارد. اما درصورتی که مشخص شود اثر شما، خود، مورد حمایت قانون قرار دارد؛ حقوق مادی ناشی از آن نیز متعلق به خود شما خواهد بود. مثلا درصورتی که

اثر عکاسی باشد که با روش ابتکاری و ابداع پدید آمده؛

نقاشی و تصویر و طرح و نقش و نقشه جغرافیایی ابتکاری و نوشته‌ها و خطهای تزیینی و هر گونه اثر تزیینی و اثر تجسمی که به هر طریق و‌روش به صورت ساده یا ترکیبی به وجود آمده؛

اثر فنی که جنبه ابداع و ابتکار داشته باشد؛

و یا سایر موارد مورد حمایت قانونی. ( ضمنا اثری که با همکاری دو یا چند پدیدآورنده به وجود آمده باشد و کار یکایک آنان جدا و متمایز نباشد اثر مشترک نامیده می‌شود و حقوق‌ناشی از آن حق مشاع پدیدآورندگان است. )

در هرحال باتوجه به این که سوال شما معطوف به برج میلاد است، درصورتی که این برج به عنوان میراث فرهنگی و هنری ملی محسوب شود، اثر ابتکاری پدید آمده بر آن اساس به صورت مستقل مورد حمایت قانون گذار قرار داشته و حقوق مادی آن شما تعلق خواهد داشت.

تذکر: بندهای ذکر شده و اثبات آن ها جهت اقناع قاضی منوط به نحوه استدلال و دلایل ابرازی توسط شما می باشد -و  البته نظر کارشناس-؛ که نهایتا منجر به صدور حکم به نفع یا ضرر شما می گردد.

+2 امتیاز
توسط
با سلام. در این خصوص دو فرض مطرح می شود: 1- شما خودتان تصویری از برج میلاد گرفته اید. در اینجا تصویر یا عکسی که شما از برج میلاد می گیرید مورد حمایت حقوق مالکیت فکری قرار می گیرد و مدیریت برج میلاد نمی تواند در زمینه عکس یا تصویری که شما گرفته اید ابراز حقی بکند. (مدیریت برج میلاد صرفا می تواند نسبت به طرح و نقشه ساختمان که در ساختمان دیگری بکار برده شده است مدعی نقض حقوق خود باشد و نه عکسی که شما خود تهیه کرده اید).2- اما اگر شما مثلا می خواهید از عکسی که قبلا از برج میلاد گرفته شده است به هر نحوی استفاده کنید در اینجا حق مالکیت معنوی برای عکس گیرنده اصلی وجود دارد و شما باید از پدیدآورنده اصلی اجازه استفاده یا انتشار را بگیرید. البته به غیر از مواردی که 1-شما پردازش هایی بر روی عکس انجام  داده باشید که به نحوی، خلق یک ابتکار در عکس و متمایز از عکس قبلی باشد و یا 2- در زمانیکه عکاس اصلی تصاویر موجود را در دسترس همه قرار داده باشد(مثلا پدیدآورنده آنرا در اینترنت و با قابلیت دانلود گذاشته است) که در این صورت این فرض مطرح می شود که گویی پدیدآورنده از حق خود در خلق این عکسها صرف نظر کرده است.

سوالات مشابه

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...